تبیان، دستیار زندگی
همین كارهای معمولی مثل تحصیل و ازدواج می‌تواند با انگیزه‌های مختلفی انجام شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رنگ آمیزی زندگی

رنگ

سلسه مباحث ( کلام امیر کلام)  به شرح و توضیح برخی از سخنان برگزیده علی علیه السلام می پردازد.

« لاتكن مِمَّن یرجوا الاخرة بغیرالعمل و یُرَجِّی التَّوبة بطول الاَمَل »

«از كسانی مباش كه آخرت را بدون عمل امید می‌برند و توبه و بازگشت به راه خدا را با آرزوهای درازشان به تاخیر می‌افكنند »

اعتقاد به توحید، معاد و نبوت، سه اصل مهم و مشترك‌ اعتقادی همه ادیان الهی است. اما در واقعیت زندگی ما، عقیده به قیامت و آخرت چقدر نقش و حضور دارد؟ تا چه حدّی برای آن سرمایه گذاری می‌كنیم؟ برای ساختن آخرت خود، چقدر تلاش می‌كنیم؟

اینجاست كه یكی از مشكلات بزرگ ما آشكار می‌شود: آخرت را می‌خواهیم، اما بدون عمل! بهشت را دوست داریم ولی بدون اینكه برای ساختن آن، كاری انجام دهیم!

همه كارها هنگامی كه «رنگ الهی» بگیرد و با تقوی و پرهیزگاری همراه باشد، همان كار و عمل مورد نیاز برای آخرت خواهد شد.

بدون تلاش، بهشت را به كسی نمی‌دهند! «بهشت را به بها دهند نه به بهانه» و بهای آن هم در آیات كریمه قرآن مشخص شده است: كسانی كه ایمان راستین بدست آورند و در راه خدا به تلاش بپردازند و از مال و هستی خود برای استقرار راه خدا و انبیا سرمایه گذاری كنند، خداوند بهشت و رضوان خود را به آنان دهد. این حقیقت در همه كتاب‌های آسمانی مطرح شده است. البته تلاشی كه برای كسب سعادت ابدی باید انجام شود، خارج از چارچوب امكانات و توانمندی ما در جهان طبیعت نیست و هرگز با تلاش برای زندگی منافات ندارد. همین كارهای معمولی ما، از قبیل كسب و كار، تحصیل، ازدواج، رسیدگی به امور زندگی، و... می‌تواند با همراه شدن با نیكی به دیگران، یاری به نیازمندان، تلاش برای حل مشكلات دیگران و نیز اهمیت دادن به عبادات و تقویت رابطه خود با خداوند، توشه لازم را برای آخرت را فراهم سازد و البته همه این كارها هنگامی كه «رنگ الهی» بگیرد، همان عمل مورد نیاز برای آخرت خواهد شد.

بعضی‌ها، آخرت را بدون عمل امید می‌برند و بدون اینكه در اندیشه اصلاح خویش باشند، با سرگرم ساختن خود به «آرزوهای دراز»، واقعیت‌های مهم امروز و آینده خود را فراموش می‌كنند و آنگاه هم كه به فكر چاره می‌افتند، چاره را به «فردا» موكول می‌سازند! فردایی كه ممكن است هرگز فرا نرسد!! آینده نگری، لازم و ضروری است، آینده نگری واقع بینانه و نه آینده نگری خیال پردازانه و دست نیافتنی!! «طول الامل» یعنی آرزوهای درازِ غیرقابل دسترس، كه ممكن است انسان عمری را برای آن سپری كند، و بدان نرسد، حال آنكه آینده واقعی‌اش را فراموش كرده و همه امكانات و سرمایه‌های خود را صرف‌ِ همان آرزوهای دست نیافتنی ساخته باشد!!

سعادت ابدی، بهشت موعود، و آینده روشن فقط با «عمل» به دست می‌آید، نه «امل»! آمال و آرزوهای دنیوی، ما را از عمل و تلاش مفید برای آینده قطعی‌ای كه به سراغ ما خواهد آمد باز می‌دارد، همین امروز و همین لحظه، باید به فكر عمل باشیم، كه لحظه‌ای دیگر و روزی دیگر، ممكن است دیر باشد!

علی علیه‌السلام، به ما هشدار می‌دهد كه:

«مبادا از كسانی باشید كه به سعادت اخروی امید دارند، اما بدون عمل و تلاش! مبادا از كسانی باشید كه آرزوهای دراز آنان برای زندگی دنیوی، آنان را از اصلاح خویش و كار برای آینده نزدیكی كه به سراغ آنان خواهد آمد، باز می‌دارد! مبادا از كسانی باشید كه «توبه» را به تاخیر می‌افكنند! مبادا از كسانی باشید كه فقط سخن می‌گویند و اهل عمل نیستند!مبادا از كسانی باشید كه اگر مشكلی بر آنان وارد شود و صحنه آزمون و بلایی برای آنان فرا رسد، خدا را می‌خوانند ولی هنگامی كه رفاه و آسایش به آنان روی آورد، دچار فراموشی می‌شوند! مبادا از كسانی باشید كه اگر زمینه و امكان شهوترانی برایشان آماده شود، مرتكب گناه می‌شوند! مبادا از كسانی باشید كه برای آنچه «گذشتنی» است تلاش و تدبیر می‌كنند ولی برای آنچه «ماندنی» است با بی‌تفاوتی برخورد می‌كنند! مبادا از كسانی باشید كه دیگران را سرزنش می‌كنند ولی خود را می‌ستایند و از خودشان غافل می‌شوند! مبادا از كسانی باشید كه گذران عمر خود را با ثروتمندان و مرفهان در حال بی خبری و غفلت و سرگرمی، بیش از ذكر و یاد خدا با فقرا و تهیدستان دوست دارند! مبادا از كسانی باشید كه دیگران را راهنمایی و ارشاد می‌كنند ولی خود را گمراه می‌سازند! مبادا... مبادا...!!»


منبع:

ذوعلم، علی، کتاب چهل گام، با اندکی تصرف

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.